Rally Team Volenice v poločase

06.08.2012 20:55

Tragédie na Rally Bohemia nešťastně uzavřela první polovinu sezóny, je tedy čas i na bilancování letošní účasti posádek volenického týmu na vybraných soutěžích MČR historiků a PČR v rally.

Sezóna pro volenické začala prvním podnikem MČR historických automobilů, kterým byla prestižní Rally Vltava. Podnik započítávaný rovněž do evropského šampionátu historiků klatovští pořadatelé letos sloučili s Rally Šumava a nutno poznamenat, že se jim tento tah vydařil. Obě soutěže proběhly hladce a bez větších organizačních zádrhelů. Posádky historiků si pak užily málo vídané závodění po čistých tratích, protože startovní pole Šumavy startovalo po oba dva dny až za historiky. Na své si tak přišli diváci i jezdci a obavy některých jezdců z české špičky soudobých automobilů o kvalitu a čistotu tratí po průjezdu celého pole historiků se ukázaly jako liché. Mnoho posádek historiků by svým kolegům z MMČR jistě rádo oplatilo jejich „ohleduplnost“ při vytahávání nejrůznějších nečistot z krajnic na trať, se kterou jsou nuceny se potýkat při většině soutěží MČR HA, ale historické automobily jsou obecně k tratím RZ mnohem šetrnější, a proto k žádnému znečištění trati nedošlo.


Foto: Jan "Pivas" Pilát

Soutěž pro Pavla a Petra Šimůnkovi začala pěkným třetím časem na Klatovském okruhu a pokračovala sérií druhých časů na zbývající šestici RZ páteční etapy za nedostižnou posádkou Krejča – Šárka na Škodě 130 LR. Honza Krejča ostatně zajížděl vynikající časy i v rámci hodnocení mistrovství Evropy. Po páteční etapě byl volenický Favorit na druhém místě absolutní klasifikace MČR HA s velkým náskokem na třetí posádku bratří Hejhalů. Sobotní etapa na krásných a náročných zkouškách na Vimpersku už pořadím na prvních třech místech nezamíchala a po sedmi druhých místech v jednotlivých RZ si Pavel s Petrem mohli dovolit v poslední zkoušce zvolnit a bezpečně dojet do cíle pro dosud nejlepší výsledek mezi historiky v kariéře.

Druhou soutěží volenického týmu byla Rally Krumlov, kde za volant Favoritu usedl Martin Knížek. Martin s Petrem na prvních dvou zkouškách zajeli slušné časy a drželi se na třetím místě průběžného pořadí. Hned v té třetí ale přišla chyba v podobě špatného nájezdu na známý skok na panely za Jistebníkem, při kterém došlo ke zničení obou disků na levé straně vozu a k proražení přední pneumatiky. Ztráta přes 4 minuty způsobená výměnou kola na RZ znamenala prakticky konec nadějí na pěkný výsledek v absolutním pořadí. Sebevědomí pilota nepřidal ani nečekaně daleký skok na horizontu před Rožmitálem, kde v aleji vzrostlých stromů zadek vozu po dopadu nepříjemně odskočil, ale naštěstí se Martinovi podařilo Favorita udržet na cestě. Následující zkouška byla po havárii Přibyla zrušena a v noční sekci Martin s Petrem dlouho nemohli najít ztracené sebevědomí a správný rytmus jízdy, mírné zlepšení nastalo až v poslední RZ Ján.

Sobotní etapa začínala tradiční zkouškou Kohout, která se letos netradičně jela v protisměru, což jí ale na náročnosti nijak neubralo. Martina s Petrem potěšil druhý čas ve zkoušce i přes opatrnější tempo na úvod etapy, zkoušku navíc absolvovali bez vážnějších krizových situací. Bohužel hned v následující RZ Malonty se Favorit zastavil. Příčinou byla porucha cívky indukčního snímače v rozdělovači, která nastala trochu kuriózně při malém přetočení v retardéru, na kterém měly svůj podíl přehřáté brzdy. Posádka se tak domnívala, že motor zhasnul kvůli „ulití“ karburátoru a dlouho se pokoušela vůz přimět ke spolupráci. Po marném roztlačování se ale ukázalo, že závada je v zapalování. Později navíc vyšlo najevo, že brzdy se přehřály v důsledku zadírání pístků předních brzdových třmenů a s takovou závadou by bylo možné pokračovat jen těžko. Zklamání z odstoupení však bylo již v sobotu večer bohužel překryto zármutkem, který zavládl v celém týmu po zprávě o úmrtí navigátora Aleše Zimolky na následky zranění při havárii na malontské zkoušce.

Po opravě brzd a zapalování motoru byl volenický Favorit připraven k další soutěži, jíž byla Rally Hustopeče, v letošním roce prvně započítávaná i do Poháru ČR v Rally. Martin s Petrem vstoupili do soutěže tentokrát o poznání vlažněji než v Českém Krumlově, přesto i zde znamenala RZ 3 výraznou ztrátu a pád z průběžné první příčky ve třídě SA1 v důsledku výletu mimo trať, který stál oba závodníky zhruba půl minuty drahocenného času. Tato událost ovšem posádku zdravě nabudila a hned v následující zkoušce zajela čtvrtý čas v absolutní klasifikaci Poháru a svou ztrátu na čelo třídy stáhla na polovinu.


Foto: Tomáš Káňa

Startu druhé etapy soutěže předcházela ranní zatažená obloha, která měla vliv na chybnou volbu pneumatik. Martin pod dojmem možného deště zvolil raději měkčí směs pneumatik, což se velmi rychle ukázalo jako chyba, neboť ještě před startem první rychlostní zkoušky vylezlo slunce a teplota rychle stoupala. Tuto chybu navíc bylo možné napravit až po nekonečné sérii čtyř rychlostních zkoušek tvořících první sekci. Na klouzajících pneumatikách se pilot nevyhnul několika chybám plynoucím jak z vysokého jezdeckého nasazení, tak z nepozornosti a ztráty koncentrace (výlet do pole, přetočení v úzkém odbočení, rozražený retardér). V poslední RZ první sekce navíc opět zazlobily brzdy, takže bylo nutné zkoušku projet vlažným tempem a opatrně dovézt vůz k mechanikům. Ztráta na čelo třídy byla po všech předchozích událostech již nedostižitelná, po opravě vozu a výběru správného obutí tedy bylo cílem posádky užít si jízdu v plném nasazení na posledních dvou RZ a probít se celkovým pořadím co nejvýše. To se v předposlední RZ podařilo a odměnou byl vítězný čas v absolutní klasifikaci PČR, ke kterému ovšem přispěly i problémy soupeřů. Povzbuzeni úspěchem nastoupili Martin s Petrem do poslední RZ s odhodláním udržet nastolené tempo. Ovšem již v první třetině zkoušky ve sjezdu do Nikolčic přišla hloupá jezdecká chyba, vůz se v levotočivé zatáčce dostal zadními koly mimo stopu a po vytahaném štěrku pozadu sklouzl až do břehu na vnějšku zatáčky, o který „zakopl“ a otočil se na střechu. Celý incident se odehrál ve velmi malé rychlosti, takže ani poškození vozu nebylo nijak zásadní, ale další pokračování v soutěži už z pohledu volenických nemělo smysl.

 

Oprava vozu naštěstí nebyla nijak náročná a Martin s Petrem proto chtěli využít šanci, kterou v letošním roce nejen posádkám historiků nabídli pořadatelé Rally Bohemia. Pohár Rally Bohemia Open měl zavést posádky strojů, které by jinak v soutěži MMČR startovat nemohly, na překrásné a přetěžké tratě nedělní etapy věhlasné soutěže. Bohužel velmi těžká havárie na začátku sobotní etapy, při které se smrtelně zranil navigátor Bohuslav Ceplecha, celou soutěž předčasně ukončila.

Chtěli bychom, byť opožděně, vyjádřit soustrast všem blízkým osobám obou našich kolegů, kteří zaplatili za svou vášeň cenu nejvyšší. Upřímně rovněž doufáme, že k podobným událostem bude docházet co nejméně, i když je jasné, že v tomto sportu je úplně vyloučit nelze.

Další soutěží, které se Rally Team Volenice zúčastní, bude téměř domácí Pačejov. Posádku Favorita bude na tratích rychlostních zkoušek v okolí Horažďovic tvořit opět Pavel Šimůnek se svým bratrem Petrem.

Rally Team Volenice

 

Zpět

Vyhledávání

© 2010 Všechna práva vyhrazena.