Rally Team Volenice po jarní pauze nastoupil ke všem prázdninovým podnikům K4 Poháru České republiky v rally. Souboje s nejrychlejšími posádkami třídy SA 1 tak pokračovaly na Vysočině, v Pačejově i v Kostelci nad Orlicí.
Po výpadku posádky Martin Knížek – Petr Šimůnek v Lužických horách, způsobeném havárií, a následné neúčasti v několika podnicích kvůli Martinovým zdravotním potížím se zády pokračoval RTV plánovanou účastí bratrů Šimůnkových na Vysočině. Pavel s Petrem nastoupili společně na start závodu po dlouhých téměř dvou letech, o to větším překvapením byly velmi dobré časy, které se posádce dařilo zajíždět od úvodních metrů soutěže. Výborně rozjetou soutěž přerušila až smolná havárie v šesté rychlostní zkoušce, kdy Favorit v zatáčce plné vytahaného prachu a kamení opustil trať a narazil do stromu. „Byla to v podstatě první chyba za celý závod, do té doby jsme jeli bez problémů a dařilo se nám držet dobrý rytmus. Bohužel chyba přišla zrovna v místě, kde nebyl žádný únikový prostor a střetu se vzrostlou břízou se tak již nedalo zabránit,“ komentuje důvod odstoupení Pavel Šimůnek.
Foto: Jiří Rohlena
Vozidlo se ale díky velkému úsilí mechaniků a především samotné posádky podařilo opravit v rekordně krátké době a oba bratři tak mohli navázat na svůj výkon z Vysočiny hned na dalším podniku PČR v rally v Pačejově, který je vzhledem k vzdálenosti od Volenic téměř domácím podnikem. Pačejovský závod se však nevyvíjel zcela podle představ posádky. V první sekci nezvolil Pavel správně pneumatiky a na mokrých gumách bratři ztratili na osychající trati úvodní zkoušky na první posádku ve třídě 15 s. Druhá RZ byla po havárii dříve startujícího vozu zrušena a přidělený náhradní čas Pavla s Petrem srazil o dalších 35 s za vedoucí duo Gešvinder-Vedra a Vopatřil-Kostka. Necitlivý zásah sportovních komisařů tak výrazně ovlivnil úvod závodu i chuť posádky do dalších bojů. Možná i to přispělo v následující zkoušce k malé ztrátě koncentrace a chybě v retardéru, která vyústila ve sklouznutí Favoritu do hlubokého příkopu, odkud ho diváci dolovali více než dvě a půl minuty (všem pomáhajícím mnohokrát děkujeme). Tím se Pavel s Petrem ocitli rázem na posledním místě ve třídě se ztrátou přes tři a půl minuty na vedoucí posádku. Díky vydařené stíhací jízdě a dvěma vyhraným zkouškám se ale volenická posádka dokázala posunout v samém závěru soutěže až na třetí místo ve třídě, byť se tak stalo o pouhých 0,4 s. Z Pačejova tak RTV odjížděl nejen s nepoškozeným vozem, ale po dlouhé době i s pohárem.
Posledním prázdninovým vystoupením týmu byla Matrix Rally Kostelec n. Orlicí. Zde po několikaměsíční zdravotní pauze jezdce odstartovala do závodu opět posádka Martin Knížek – Petr Šimůnek. Soutěž začala pro pohárové klání poněkud netradičně již v pátek večer městskou okruhovou rychlostní zkouškou v ulicích Kostelce. Poměrně zajímavou trať lemovanou obrubníky a zídkami nejrůznějších výšek projeli voleničtí ve druhém čase ve třídě SA 1 za vedoucími Vopatřilem s Kostkou. „Začali jsme spíše opatrně, delší pauza byla přeci jen znát a nechtěli jsme udělat zbytečnou chybu, která by mezi obrubníky mohla znamenat i konec v závodě. Dosažený čas tedy úplně nesplňoval naše představy o boji se špičkou třídy, ale ztráta 5 s nebyla nijak dramatická,“ popisuje úvod soutěže Petr Šimůnek.
Druhý soutěžní den nenechal hned od rána nikoho na pochybách, že se pojede na suchu a v horku. V těchto podmínkách se více projevuje hendikep slabšího motoru Favoritu oproti Feliciím, ale Martin s Petrem přesto doufali v udržení kontaktu s čelem třídy SA 1. RZ 2 svým rychlejším charakterem volenickému vozu příliš nesvědčila, přesto druhý čas se ztrátou lehce přes 4 s dával naději na udržení kontaktu s vedoucím duem Vopatřil – Kostka. Ovšem na RZ 3 se Martinovi s Petrem příliš nedařilo a několik drobných chyb přispělo k navýšení celkové ztráty na první místo o dalších 10 s. Poslední zkouška úvodní sobotní sekce byla pro druhou polovinu startovního pole zrušena po havárii Šimurdy s Dlouhým a přidělený čas oddálil vedoucí dvojici o přijatelných zhruba 7 s. Do servisu vjížděla volenická posádka se ztrátou necelé půl minuty na první místo.
Po výměně zadních pneumatik s měkkou směsí za střední a běžné kontrole auta se posádka vrhla do dalších bojů. Kostelecká RZ opět znamenala navýšení ztráty, tentokrát o 5,5 s. Na další zkoušce z Pekla do Rychnova se tentokrát Martinovi dařilo lépe a výsledkem byl slušný čas pouhé 2,6 s za Vopatřilem. Poslední v této sekci byla opět náročná RZ Skuhrov nad Bělou – Dobré, která byla v předchozím průjezdu pro část startovního pole zrušena. Výhodu absolvovaného prvního průjezdu na těžké trati dokázala využít posádka Vopatřil – Kostka a nadělila Martinovi s Petrem přes 13 s.
Foto: Jiří Rohlena
Běžná kontrola v následujícím servisu neodhalila na voze žádnou závadu a volenickou posádku již čekala jen poslední rychlostní zkouška z Kostelce do Lhot u Potštejna. Dobrý rytmus jízdy ale překazila zhruba v polovině zkoušky ojnice čtvrtého válce, která snad v předtuše zajímavého rozhledu do krajiny u rozhledny Vrbice vykoukla blokem motoru. „Destrukce motoru v poslední zkoušce mě mrzí hlavně proto, že jsme měli poslední RZ velmi dobře rozjetou a kdybychom dokázali udržet nastolené tempo až do cíle, určitě bychom znovu vylepšili náš čas. Také se po rozebrání motoru ukázalo, že škody jsou velmi rozsáhlé a čas zbývající do příbramské soutěže dost krátký. Odpadnutí těsně před cílem ze druhého místa pochopitelně také zamrzí, ale vzhledem k letošní dlouhé absenci nemáme v celkovém hodnocení Poháru žádné ambice,“ říká k odstoupení Martin Knížek.
„S výkonem na tratích jsme víceméně spokojeni, neudělali jsme žádnou větší chybu a od začátku soutěže jsme bez problémů drželi druhé místo ve třídě SA 1. Ukazuje se, že v letošní sezóně dokážeme držet krok s vítěznou posádkou Vopatřil – Kostka pouze v případě maximálního nasazení, jakého jsme v současné době schopni, a bezchybného výkonu. Těch drobných chybiček ale přišlo na náročné trati kostelecké rally poměrně hodně, proto jsme tentokrát výš než na druhé místo pomýšlet nemohli. I to je ale pro nás v letošní slušné konkurenci ve třídě úspěch. O rozsahu škod na motoru a postupu opravy budeme naše příznivce informovat na týmových stránkách www.r-t-v.cz,“ dodává Petr Šimůnek.
Další soutěží by pro volenický tým měla být v druhé polovině září 33. Rally Příbram, kde bude opět startovat posádka bratří Šimůnků. Vzhledem k letošnímu zařazení příbramské soutěže také do PČR v rally dává tým přednost tomuto seriálu před tradičním hostováním v MČR historických automobilů.